Waar nu nog mais en boerenwoningen staan, wordt eind 2018 het eerste circulaire huis van het Brainport Smart City-project opgeleverd. Op 180 hectare moeten tot 2028 duizend tot vijftienhonderd woningen plus bedrijven verrijzen, volgens het Helmondse deelplan Brandevoort-2. Slimme technologie, duurzaamheid, wonen, werken, deeleconomie en privacy; het komt allemaal samen in dit project.

“We hebben de ambitie om de slimste wijk ter wereld realiseren”, dat zegt prof. Ir. Elphi Nelissen van de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Nelissen is, samen met onder meer de provincie Noord-Brabant, een van de initiatiefnemers van het Brainport Smart City-project (BSP). Helmond, met de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de Automotive Campus en de Food Tech Campus om de hoek, was een van de kandidaten voor dit smart-district-project.

Wat is de rol van de TU/e precies?

“Wij brengen slimmigheden in en doen aanvullend onderzoek om de wijk nog slimmer te maken dan we nu al kunnen. We willen ook kijken wat er gebeurt als de wijk is opgeleverd. Zo’n tien jaar na de oplevering zie je hoe mensen zich echt in een wijk gaan gedragen. Bovendien blijven we de nieuwste technieken inzetten. ”

Hoe ‘smart’ wordt de wijk?

“We hebben onze kennis van andere projecten en publicaties ingezet voor dit project. Dit wordt de eerste wijk waarbij slimme technieken zo integraal ingezet worden. Maar ‘smart’ betekent niet alleen technologie. We gebruiken technologie om mensen te verbinden en ze te laten leren van de data die ze genereren. Technologie is geen doel, maar een middel om de kwaliteit van leven te verbeteren.”

Kunt u daar een praktijkvoorbeeld van geven?

“Bij zo’n duizend woningen met een gemiddelde bezettingsgraad van 2,1 bewoner per huis krijgen we data van een behoorlijk grote testgroep. Zo kunnen we leren hoe ze bijvoorbeeld ‘mobility as a service’ gaan gebruiken. Dan weet je hoeveel deelauto’s je nodig hebt. Maar we leren ook hoe je spullen of diensten kunt delen. Daarin kan technologie ondersteunen. Technieken als virtual reality, augmented reality en kunstmatige intelligentie kunnen de wijk en haar bewoners beter laten functioneren. Onze ambitie is om de slimste wijk ter wereld te worden.”

Hoe zorg je dat in het Brainport Smart City-project 1 + 1 drie wordt?

“Je moet de dingen niet los van elkaar zien, maar kruisbestuiving laten plaatsvinden. Zet bijvoorbeeld accu’s van elektrische auto’s in voor de opslag van elektriciteit op het moment dat ze niet rijden. Mijn collega-hoogleraar Maarten Steinbuch, die zich bezighoudt met elektrisch rijden, heeft zich al aangemeld als eerste bewoner.”

Wat merk ik straks van al die snufjes als ik naar mijn huis of bedrijf in die slimme wijk loop?

“Je merkt er niets van als je dat niet wilt. Het is ook niet zo dat je heel goed met computers moet kunnen omgaan. De tools moeten zijn heel makkelijk te bedienen. Als je er wel voor open staat, merk je dat je veel meer gemak ervaart en dat zich een meer inclusieve gemeenschap ontwikkelt. “

Wat zijn de key succesfactoren in dit project?

“Het is belangrijk om een goed trekkend team te hebben met draagvlak. Zij moeten de ambitie zo hoog mogelijk neerzetten. Vervolgens moet het proces zo worden ingericht dat alle stakeholders intensief betrokken worden.”

U wilt de slimste wijk ter wereld creëren. Staan de Chinezen al bij u op de stoep?

“Helmond heeft niet te klagen over belangstelling van andere steden, bedrijven, overheden en bewoners. Ik heb al geadviseerd over een uitbreidingswijk voor 200.000 inwoners in Shanghai. Daar hadden ze nog niet nagedacht over variatie in mobiliteit. Alles was gericht op het openbaar vervoer.”