De afgelopen jaren is het aantal volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen in Nederland flink gestegen. Inmiddels rijden er bijna 45.000 rond. Het doel is om 200.000 elektrische auto’s in 2020 op de Nederlandse weg te krijgen. De volgende stap komt steeds duidelijker in beeld: accu’s van elektrische auto’s inzetten om zonne- en windenergie tijdelijk op te slaan.

Hoewel elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat, heeft het de afgelopen jaren in Nederland wel een flinke boost gekregen. Het vierjaren-actieplan uit 2011 van de Nederlandse overheid heeft daarbij zeker geholpen. Zo werd er een Formule E-team opgericht, onder leiding van prin s Maurits, dat zich allereerst stortte op het realiseren van meer oplaadpunten. Dat heeft ervoor gezorgd dat het aantal laadpunten van circa 700 in 2011 is gestegen naar ruim 14.000 halverwege 2015.

De website oplaadpalen.nl geeft een prima overzicht van allerlei soorten laadpalen. Er zijn verschillende soorten aanbieders op de markt. Denk aan laadpalen bij bedrijven, campings of restaurants die door energiebedrijven worden geëxploiteerd. Een ander voorbeeld is de speciale mogelijkheid die Tesla-bezitters hebben hun auto op te laden bij een aantal Van der Valk restaurants, terwijl ze er vergaderen of lunchen. Langs de snelweg is Fastned begonnen met de aanleg van snellaadstations, die moet uitmonden in meer dan tweehonderd snelweg-laadstations.

Terwijl het aantal laadpunten stijgt, werd de afgelopen jaren tevens fors gewerkt aan het vooral fiscaal interessant maken van het bezitten van elektrische en hybride auto’s. Allereerst door middel van de lage bijtelling voor zakelijke rijders in elektrische en zogeheten plug-in hybride auto’s. Vooral die laatste groep is de laatste jaren fors gegroeid: in anderhalf jaar tijd van ruim 24.000 naar bijna 45.000 auto’s, zo blijkt uit cijfers van RVO. Dat was vooral te danken aan de lage bijtelling van 0% voor zowel volledig elektrische als hybride auto’s. Na 2014 werd het bijtellingspercentage van die laatste, meest populaire groep auto’s opgetrokken naar 7%. Vanaf 2016 wordt dit nog verder aangescherpt: volledig elektrisch gaat naar 4%, maar de bijtelling voor plug-in hybride auto’s stijgt naar 15%. Het is dan nog maar de vraag of daarmee het doel van 200.000 elektrische auto’s in 2020 wordt gehaald. Veel zal afhangen hoe de aankoopprijs zich ontwikkelt, want die is nu nog erg hoog. Een Nissan Leaf kost bijna 30.000 euro, en een Tesla Model S zelfs 82.000 euro.