Beacons. De ene na de andere stad wordt ermee volgehangen. De kleine apparaatjes die een signaaltje uitzenden als er iemand met een mobiele telefoon voorbijloopt brengen ontwikkelaars op de wildste ideeën. Ook de marketing- en reclamewereld ziet talloze mogelijkheden in de beacon.

In Amsterdam werd deze zomer op feestelijke wijze de ‘Beacon Mile’ geopend, een lint van zendertjes dat loopt van het voormalige Marineterrein naar het Centraal Station. Wie voorbij zo’n zender loopt en de juiste app heeft geïnstalleerd, krijgt een berichtje op zijn telefoon, met daarin locatiegebonden en desgewenst persoonlijk toegesneden informatie. De gemeente verwacht veel van deze technologie en wil de beacons dan ook uitrollen in de hele stad. Zo’n netwerk biedt volop mogelijkheden. Denk aan crowdmanagement op drukke dagen. Maar ook aan persoonlijke aanbiedingen van musea, openbaar vervoersbedrijven of retailers.
Ook in plaatsen als Ede, Sneek, Groningen en Leeuwarden is de beacon met een opmars bezig. Zij het dat de technologie hier vooral wordt ingezet in de retail. “Het gaat hard, elke dag komen er nieuwe partners bij”, zegt Ate van der Meer, marketing en salesmanager bij Snakeware, een digitaal marketingbureau uit Sneek dat winkeliers helpt bij de inzet van beacons. Om te begrijpen hoe beacons retailers extra omzet kunnen opleveren, is het handig om een klein duikje in de techniek te nemen. Beacons (bakens) kunnen door middel van een Bluetooth-connectie (een speciaal energiezuinig signaal: Bluetooth Low Energy, waardoor één batterijtje het maanden uithoudt) een berichtje sturen naar een telefoon. Dat berichtje, niet meer dan een rijtje cijfers, wordt opgevangen door een telefoon en door een app verwerkt tot nuttige informatie. Verschil met GPS is dat met beacons veel exactere plaatsbepaling mogelijk is en dat het systeem ook binnen werkt, in tegenstelling tot GPS, waarbij de telefoon contact moet houden met satellieten en dus geen verstoring van muren en plafonds kan gebruiken. Ook is het contact met beacons plaatsgebonden: iedere beacon zendt slechts één signaal op die ene specifieke locatie.

“Het Verschil met GPS is dat met beacons veel exactere plaatsbepaling mogelijk is en dat het systeem ook binnen werkt, in tegenstelling tot GPS.”

Deze eigenschappen maken beacons ideaal voor de retailer. Komt een potentiële klant binnen het bereik van je beacon, dan krijgt die aanbiedingen op maat uit alleen die winkel, niet die van de overbuurman.
Voor retailers, die met deze technologie een deel van de omzet willen terughalen die ze aan internetwinkels hebben verloren, zijn het spannende tijden. Maar dat geldt ook voor bedrijven als Snakeware, die beacons leveren, of apps of andere diensten op basis van de beacon-technologie. “Wij zien beacons echt als de volgende stap in mobiele marketing”, zegt Van der Meer. Maar dat betekent nog niet dat er op dit moment al dikke winsten geboekt worden. “Nederland zit nog duidelijk in de early adapter fase. Wij zien 2015 als het jaar waarin de technologie zich moet bewijzen.”