In een Smart City wordt informatietechnologie optimaal ingezet om de leefbaarheid te verbeteren en de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening te verhogen. De leefbaarheid van een stad wordt deels bepaald door de bereikbaarheid en de parkeermogelijkheden. De toenemende mobiliteit van mensen maakt een effectief en efficiënt parkeermanagement dus steeds urgenter.

Dergelijk parkeermanagement vraagt om goed werkende systemen met oog voor service aan parkeerders. “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker”, de bekende slogan van de Belastingdienst past minstens zo goed op parkeerbeheer. Want het inzetten van innovatieve informatietechnologie voor parkeren biedt voordelen voor een gemeente en maakt het de parkeerder gemakkelijker. Wat dat betreft loopt gemeente Amsterdam voorop: parkeerders betalen via belparkeren of bij de parkeerautomaat door het kenteken in te voeren. En inwoners beheren eenvoudig via het internet hun parkeervergunning en bezoekerskaarten.

Het invoeren van het kenteken en de effectieve handhaving met behulp van scanauto’s mag dan door parkeerders soms als ergerlijk worden ervaren, het grote voordeel is dat volledig geautomatiseerd en zeer efficiënt gehandhaafd kan worden. Dit dient uiteindelijk een hoger doel waar iedereen, ook de inwoner zonder auto, wat aan heeft. Slim parkeerhandhaven slokt immers minder belastinggeld op, wat de stad kan gebruiken voor verdere verbetering van de leefbaarheid.

Voor meer informatie over hoe digitaal handhaven werkt: www.agendum.nl